Založ si blog

To bola šupa! Príklad, že príroda nikdy nespí, stále pracuje.

Nedávno som vám ponúkol turistický pohľad na juhotirolskú dedinu Tramin (taliansky Termeno), v ktorej názve sa odráža známe víno. http://agenturatortura.blog.pravda.sk/2013/11/28/v-dedine-v-ktorej-sa-zrodil-tramin/

Hoci historici sa nevedia dohodnúť, čo bolo skôr, dedina alebo známy fajnový mok, faktom je, že veľkú časť chotára pokrývajú aj dnes vinice, hoci majú viac ako zdatnú konkurenciu v jabloňových sadoch. V súčasnosti je však na prvom mieste cestovný ruch.

 

V Tramine som nebol na rekreácii, ale na poctivej brigáde, zbere jabĺk. Je to síce makačka, ale dá sa to zvládnuť. Našli sa aj chvíle voľna, ktoré som využil na turistické vychádzky i na dlhšie túry do okolia. Tu, v údolí rieky Adiže, na úpätí Dolomitov, je naozaj kam ísť, turista sa tu rozhodne nudiť nemôže, pravda, pri veľkých prevýšeniach si aj relatívne krátke túry vyžadujú kúsok kondície.

 

Často sme sa vybrali na prechádzku z Traminu cez osadu Rungg do susednej dediny Kurtatsch. Na jednej z nich som si urobil aj túto fotku:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Zaujal ma balvan uprostred vinice. Vravel som si, niekedy sa to môže zísť ako ilustračka, ako ukážka, že príroda nikdy nespí, ale neustále pracuje, mení krajinu, či sa to nám, človiečikom, páči alebo nie.

 

Chvíľa pre túto fotku prišla práve teraz. Z Traminu som cez facebook dostal niekoľko fotografií, ktoré potvrdzujú moje slová. Osamelému balvanu pribudol 21. januára sused. Zrútil sa z výšky skalných stien, vyoral hlbokú brázdu a na svojej ceste zdemoloval časť domu. Našťastie pre jeho obyvateľov, druhý balvan sa zastavil na ceste pred domom.

 

Na ukážku aspoň dve fotky. Ďalšie + video na http://blogs.agu.org/landslideblog/2014/01/29/tramin-rockfall/

 

Tramin skala13a

 

Tramin skala10a

 

Počas vychádzky okolo tohto domu sa otvárajú aj pekné výhľady do údolia Adiže. Na jej druhej strane sa vyníma skalná stena vrchu Madruttberg. Vznikla zrútením časti hory. To bola určite väčšia šupa, ako spôsobili tieto „kamienky“. Ale stalo sa to kedysi dávno, až tak, že sa to nezachovalo v ľudskej pamäti.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Na druhej strane kopca Madruttberg, v údolí rieky Avisio, postavili priehradu, ktorej vody pretekajú tunelom do údolia Adiže. Pri razení tunela baníci natrafili na vrstvy pochovaného starého ľadu.

 

O tom, že tu príroda naozaj usilovne pracuje, svedčí aj môj blog z výletu na vrch Weisshorn a do kaňonu Bletterbachklamm na jeho západných úbočiach: http://agenturatortura.blog.pravda.sk/2014/01/02/na-hranici-permu-a-triasu/

 

O tomto kúte južného Tirolska určite ešte napíšem. Napríklad o výletoch na vrch Roen, ktorý je svojimi 2 116 m n. m. najvyšším v hrebeni a v traminskom chotári, alebo k jazeru Fenner See, ktorý sme si „spestrili“ krkolomným zostupom po zaistenej „železnej ceste“ dolu asi 900 metrov vysokou, miestami kolmou stenou. Hoci som už čosi v horách preliezol, mám z terénu, keď mám pod nohami vzduchoprázdno, viac ako rešpekt, a tak po vyše dvojhodinovom zostupe po lanách, rebríkoch a kramliach, bez lezeckého zaistenia, som si naozaj úprimne vydýchol a nohy sa mi triasli ako trasorítke chvost. Ako som uviedol aj v predošlých blogoch, ak bude turistická partia, ktorá dostane chuť ísť sa tam podívať, rád pomôžem radou, ale i osobnou účasťou. Vzhľadom na špecifické klimatické pomery v tomto kúte Álp sa tam dá v pohode pohybovať aj v neskorej jeseni.

„Žena za pultom“ by mala deväťdesiat

28.05.2018

Dnes niečo pre televíznych pamätníkov. Medzi najsledovanejšie seriály v 70. rokoch patrila „Žena za pultom“, v ktorej hrala hlavnú úlohu Jiřina Švorcová, ktorá sa narodila pred 90 rokmi, 25. mája 1928. Po absolvovaní pražskej DAMU sa na celé štyri desaťročia upísala Divadlu na Vinohradoch. Kritika najvyššie hodnotila jej postavy v hrách Pavla Kohouta Dobrá [...]

Osud ho zahnal až na „koniec sveta“

22.05.2018

„Osud si ma vybral, aby ma dobre popreháňal“, vyjadril sa Martin Kukučín s jeho príznačným humorom. Väčšinu života prežil v cudzine, no stal sa spisovateľom slovenským. Zomrel pred 90 rokmi, 21. mája 1928, v chorvátskom Pakraci. Oravská dedina Jasenová pod majestátnym Chočom sa môže pochváliť významnými rodákmi. V predošlom blogu som spomenul herca [...]

„Divný Janko“ 20. storočia

21.05.2018

„Borodáč nás učil po javisku chodiť, Jamnický tancovať,“ napísal vo svojich memoároch herec František Zvarík. Herec, režisér, scenárista a pedagóg Ján Jamnický sa narodil pred 110 rokmi, 20. mája 1908. Ján Jamnický pochádzal z rodiny evanjelického farára z oravskej dediny Jasenová, situovanej pod majestátnym Chočom. Nemohol si nevšímať malebnú prírodu [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 114
Celková čítanosť: 495425x
Priemerná čítanosť článkov: 4346x

Autor blogu

Kategórie