Založ si blog

Babka – biznismenka

Každé mesto a vari i dedina má svoje originálne postavičky, ktoré sa zapíšu do pamäti obyvateľov. Niektoré sú naozaj nápadné už na prvý pohľad či pri prvom stretnutí, iné spoznáme až po dlhšom čase, pri viacnásobných stretnutiach.

 

Je tomu už viac ako rok, čo ma neďaleko zvolenského Prioru pristavila staršia žena. Chudobne odetá, s barlou a s igelitkou v ruke. Vraj, či som zo Zvolena? Po kladnej odpovedi sa ma opýtala, či by som jej mohol ukázať cestu do nemocnice. Nuž, vysvetlil som. Tretia otázka už bola priamo na telo: Vraj či by som jej nedoložil na lieky. Nuž, nie, že by som bol odľud, ale moje vrecko je permanentne prázdne, takže s týmto – ako sa čoskoro ukázalo – trikom u mňa nepochodila.

 

Potom som ju vídaval denne a už aj mne bolo jasné, že to nie je o nemocnici a liekoch. Asi po týždni sa ma pokúsila zastaviť znova, no bol som naozaj stručný, akurát som slušne odpovedal na pozdrav. Keď som však asi po pol hodine vracal okolo jej „mýtneho“ postu, opäť ma oslovila. A tak som jej dobrácky vysvetlil, že peniaze nemám a aj keby som mal, tak jej nedám, aj som ju poučil, že by si mala viac všímať ľudí, ktorých zastavuje, aby sa jej nestal taký „trápny omyl“ ako v mojom prípade. Zdá sa, že ju to vôbec nevyviedlo z miery.

 

Ešte nejaký čas táto babka vo Zvolene fungovala, akurát menila svoje stanovišťa: pred Priorom, na Hviezdoslavovej ulici, pri Dome služieb… Vždy na frekventovanom mieste. Keď som to zverejnil na facebooku, ozvali sa mi viacerí priatelia, že táto babka – teraz môžem napísať, že „skvelá biznismenka“ – im nie je neznáma. V Banskej Bystrici, kde sa s ňou údajne tiež možno stretnúť, oslovuje hlavne pánov s nenápadne nápadnou otázkou: Ste podnikateľ?

 

Neviem, či je táto babka na žobranie odkázaná. Vo Zvolene, aj v jeho centre, žobrajúcich ľudí pribúda. U väčšine z nich je jasné, načo chcú peniaze. Aj lacné víno dokáže aspoň na krátky čas zahnať pocity beznádeje a chladu. Pred časom som vídal takisto pri Priore kľačiaceho chlapa, ktorý prosíkal o almužnu s nejakým svätým obrázkom v ruke. Po „šichte“ som ho stretol aj s jeho partnerkou cestou na stanicu. Podľa plných tašiek sa im asi v ten deň darilo.

 

Ale vrátim sa ešte k spomínanej babke. Po dlhšej dobe som ju včera opäť videl pri Priore. Neviem, či si ma zapamätala, alebo už na mne na diaľku vidno, že som insolventný, a teda z hľadiska jej „biznisu“ nezaujímavý, ale nechala ma prejsť bez pozdravu. Pristavila mladíka, ktorý išiel oproti, s klasickou otázkou: Ste zo Zvolena? Povedal, že z Popradu, ale to zrejme v tejto chvíli nebolo podstatné. Keď som sa asi po dvadsiatich krokoch obzrel späť, mladík už ťahal peňaženku zo zadného vrecka. Babkin biznis, zdá sa, celkom dobre funguje.

„Žena za pultom“ by mala deväťdesiat

28.05.2018

Dnes niečo pre televíznych pamätníkov. Medzi najsledovanejšie seriály v 70. rokoch patrila „Žena za pultom“, v ktorej hrala hlavnú úlohu Jiřina Švorcová, ktorá sa narodila pred 90 rokmi, 25. mája 1928. Po absolvovaní pražskej DAMU sa na celé štyri desaťročia upísala Divadlu na Vinohradoch. Kritika najvyššie hodnotila jej postavy v hrách Pavla Kohouta Dobrá [...]

Osud ho zahnal až na „koniec sveta“

22.05.2018

„Osud si ma vybral, aby ma dobre popreháňal“, vyjadril sa Martin Kukučín s jeho príznačným humorom. Väčšinu života prežil v cudzine, no stal sa spisovateľom slovenským. Zomrel pred 90 rokmi, 21. mája 1928, v chorvátskom Pakraci. Oravská dedina Jasenová pod majestátnym Chočom sa môže pochváliť významnými rodákmi. V predošlom blogu som spomenul herca [...]

„Divný Janko“ 20. storočia

21.05.2018

„Borodáč nás učil po javisku chodiť, Jamnický tancovať,“ napísal vo svojich memoároch herec František Zvarík. Herec, režisér, scenárista a pedagóg Ján Jamnický sa narodil pred 110 rokmi, 20. mája 1908. Ján Jamnický pochádzal z rodiny evanjelického farára z oravskej dediny Jasenová, situovanej pod majestátnym Chočom. Nemohol si nevšímať malebnú prírodu [...]

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25, aktualizované: 06:51

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 114
Celková čítanosť: 495231x
Priemerná čítanosť článkov: 4344x

Autor blogu

Kategórie