Založ si blog

Družba? Čo to je? (Alebo prečo by som si nepochutnal na ruskom vajci? )

Keď som sa dnes vŕtal v historickom kalendári, prevŕtal som sa aj k informácii, že práve pred desiatimi rokmi mestá Krakov a Bratislava obnovili zmluvu o oficiálnom partnerstve.

 

Kedysi sme tomu hovorili družba. Je to síce krásne slovenské slovo, ale v našej materčine nemá len ten význam, ktorý mám v tejto chvíli na mysli. Citujem, čo mi napísal môj milý počítač: „Družba je mládenec sprevádzajúci mladuchu alebo družičku pri svadobnom obrade“. Je to pekné, tradičné… A najkrajšie bolo, keď sa družba na druhé ráno našiel s družičkou v jednom pelešteku. Ale to partnerstva, ktoré mám dnes na mysli, netýka.

 

V ruštine je družba celkom milé slovo, označujúce priateľstvo. Zaužívali sme si ho používať aj v slovenčine a dokonca to schvaľuje aj môj počítačový dozor, vychádzajúci z Krátkeho slovníka slovenského jazyka, ktorý ma poučuje, že družba je aj 1. priateľstvo, 2. prospešné pracovné a spoločenské styky inštitúcií, orgánov a podobne, dohoda o nich.

 

Predpokladám, že aj medzi Bratislavou a Krakovom bola na počiatku družba. Neviem, na akej úrovni, neviem, odkedy dokedy, ak ju pred desiatimi rokmi obnovili, tak z nejakého dôvodu bola prerušená, alebo zastala na mŕtvom bode. Ale družba sa už dnes nenosí. Lepšie znie partnerstvo, hoci aj toto slovo môže mať svojich odporcov. Najmä vtedy, ak sú partneri jednosmerne orientovaní, čo v prípade miest môže byť výhodou.

 

Tento vzťah sa zvykne v angličtine označovať aj ako „twin towns“, teda mestá dvojičky, alebo „sister cities“ – sesterské mestá. Nuž, s tými dvojičkami by som bol trošku opatrnejší, dobre vieme, prečo. Podľa mňa by to však vystihovalo spoluprácu takých miest, ktoré majú spoločný zrod, čo pripadá do úvahy naozaj len v málo prípadoch.

 

Z celej tejto mojej úvahy mi vychádza, že slovko družba, hoci je z ruštiny, výstižnejšie charakterizuje tieto vzťahy. Je to priateľstvo, ale cítiť za tým čosi viac, niečo, čo slovko družba označuje prinajmenšom zvukomalebnejšie ako kostrbaté partnerstvo a slovenskejšie ako anglické pomenovania.

 

Podľa mňa slovo družba má svoje miesto v slovenčine, a to aj v tom ruskom význame. Nevidím dôvod, aby sme sa zaň hanbili. V tejto súvislosti som si spomenul na koniec leta 1968. To som bol tínedžer a veľmi rád som mal ruské vajcia. Márne som ich však v miestnych lahôdkach hľadal, ba keď som vyslovil prianie, že by som chcel ruské vajce, pozerali na mňa spoza pultu nechápavo, ako keby som spáchal ten najväčší hriech. Stali sa z nich vajcia obložené. Chutili mi rovnako ako predtým a náhodou práve včera som si jedno kúpil; len tak, na zahryznutie k pivu. A celkom sa mi páči, že sa na obal nehanbili napísať, že je to vajce ruské.

„Žena za pultom“ by mala deväťdesiat

28.05.2018

Dnes niečo pre televíznych pamätníkov. Medzi najsledovanejšie seriály v 70. rokoch patrila „Žena za pultom“, v ktorej hrala hlavnú úlohu Jiřina Švorcová, ktorá sa narodila pred 90 rokmi, 25. mája 1928. Po absolvovaní pražskej DAMU sa na celé štyri desaťročia upísala Divadlu na Vinohradoch. Kritika najvyššie hodnotila jej postavy v hrách Pavla Kohouta Dobrá [...]

Osud ho zahnal až na „koniec sveta“

22.05.2018

„Osud si ma vybral, aby ma dobre popreháňal“, vyjadril sa Martin Kukučín s jeho príznačným humorom. Väčšinu života prežil v cudzine, no stal sa spisovateľom slovenským. Zomrel pred 90 rokmi, 21. mája 1928, v chorvátskom Pakraci. Oravská dedina Jasenová pod majestátnym Chočom sa môže pochváliť významnými rodákmi. V predošlom blogu som spomenul herca [...]

„Divný Janko“ 20. storočia

21.05.2018

„Borodáč nás učil po javisku chodiť, Jamnický tancovať,“ napísal vo svojich memoároch herec František Zvarík. Herec, režisér, scenárista a pedagóg Ján Jamnický sa narodil pred 110 rokmi, 20. mája 1908. Ján Jamnický pochádzal z rodiny evanjelického farára z oravskej dediny Jasenová, situovanej pod majestátnym Chočom. Nemohol si nevšímať malebnú prírodu [...]

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

požiar, elektromobil, Lešť

Ako horí elektromobil? Požiar zlikvidovali hasiči do hodiny, vrak skončil vo vodnom kúpeli

26.04.2024 10:40

Z podzemnej garáže, v ktorej sa vznietil elektromobil, šľahali obrovské plamene.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 114
Celková čítanosť: 495243x
Priemerná čítanosť článkov: 4344x

Autor blogu

Kategórie