Založ si blog

Odpustiť? Áno. Ale až po čarovnom slovíčku: Prepáč!

Medzi vianočnými vinšmi, ktoré sa ku mne dostali vďaka všemocného internetu, som čítal všedné, no verím, že úprimné slová, ale objavili sa aj rôzne rady, poučenia. Napríklad upozornenie, že Vianoce sú časom, keď by sme si mali navzájom odpúšťať.

 

Nuž, dobre, nie som proti. Ani ja nie som žiadne neviniatko, tiež som napáchal kopu hriechov, tento končiaci sa rok nebol z tohto pohľadu ničím výnimočným. Ale ak niekto o sebe tvrdí, že chyby – a teda hriechy – nerobí, som pred ním obozretný.

 

Odpustiť niekomu, kto je nám napriek všetkým hriechom blízky, je vždy spojené aj s pocitom vlastnej očisty, uvoľnenia. Ale v každom prípade by mu malo predchádzať ospravedlnenie. Možno slovko prepáč, možno slovko iné, ba vyjadriť fakt, že ma niečo mrzí, sa dá aj bez slov.

 

Odpustenie niekomu, kto nemá charakter či odvahu povedať aspoň to prosté „prepáč“, sa totiž môže minúť účinkom. V človeku, ktorý nám takým či onakým spôsobom ublížil, podrazil nás, nevedomky či vedomky, to môže vyvolať pocit, že vlastne sa nič nestalo, môže v ňom utvrdiť nadradenosť, vidiac v tom, kto v dobrej vôli odpustil, len obyčajného slabocha.

 

Vyskúšal som to. Nielen v predvianočnom alebo vianočnom čase. Nielen vtedy, keď som cítil pocit viny, ale proste keď to neklapalo podľa predstáv oboch strán, chcel som nájsť normálne, ľudské riešenie. Výsledok? Trápny. Ak je na druhej strane pýcha, po takomto pokuse o urovnanie vzťahov len a len narastie.

 

Život – a to je zákon, ktorý si človek priniesol z prírody – si vyžaduje aj určitú tvrdosť. Bez nej môže byť človek len kdesi na konci stáda ako najľahšia korisť predátorov v ľudskej koži.

 

Náhoda chcela, že v predvianočnom čase sa mi dokázali dvaja ľudia ospravedlniť. Kvôli ich postoju som naozaj stratil veľa, ale ukázalo sa – a presvedčili sa o tom na vlastnej koži, na vlastnom osude – že som vtedy mal pravdu a že urobili chybu, keď ma vo chvíli, keď som ich potreboval, „potopili“. Na druhej strane aj ja som sa dokázal ospravedlniť človeku, v ktorom som videl nepriateľa bez toho, že by som si najprv zrátal, koľko je jedna a jedna, aby som si dal dohromady všetky dôkazy, všetko za a proti.

 

Ale ešte ani nedozneli vianočné zvony a už som sa mohol na vlastné uši presvedčiť, že v jednom prípade bolo moje odpustenie zbytočné alebo predčasné. Zbytočné je totiž odpúšťať samoľúbemu človeku, ktorý predo mnou spieva ľúbeznú pesničku a za chrbtom poriadne falošnú.

 

Sú typy ľudí, ktorým v živote nedokážem naozaj, vierohodne odpustiť. Sú to ľudia pyšní, namyslení, „bezchybní“ a po poslednej skúsenosti k nim môžem pridať aj ľudí samoľúbych. Ďalej sú to ľudia, ktorí majú zrádzanie v krvi, ktorí nadraďujú hmotné statky a peniaze nad všetky city, ktorí v mene pochybnej slávy idú slepo hoci len za pohodenou obhryzenou kosťou, nehľadiac naľavo ani napravo, na priateľov, ba ani na rodinu, zabudnúc na všetko, čo bývavalo sväté. S nimi idú  ruka v ruke strachoprdi. Chápem, strach je prirodzená vlastnosť, strach nemôže pocítiť vari iba človek bez akýchkoľvek zmyslov, ale jedno je strach prirodzený a iné strach, ktorý plynie z vypočítavosti, hraničiac s tým známym kocúrkovským „len aby sme v hanbe nezostali“.

 

Ospravedlnenie a odpustenie sú uzdravujúce skutky pre oboch či neraz pre viacerých, pre všetkých tých, ktorých sa to týka. Nenávisť, či už oprávnená alebo vyplývajúca z vlastných, individuálnych predstáv, je samozničujúca a ten, na koho mieri, sa často tvári, ako že sa ho to netýka, ba cíti sa ako víťaz. K tomuto presvedčeniu dospeje o to ľahšie, ak žiaden „akt pomsty“ nezaberá, ak má okolo seba ľudí, priateľov, ale najmä falošníkov, ktorí ho v snahe zapáčiť sa utvrdzujú v jeho pravde, v jeho veľkosti. Dovtedy, kým nezacítia, že sa vietor obrátil. Potom príde na rad to, čo už naši pradávni predkovia vystihli vetou: „Božie mlyny melú pomaly…“ Príde však vtedy aj do našej duše ten povestný pokoj?

„Žena za pultom“ by mala deväťdesiat

28.05.2018

Dnes niečo pre televíznych pamätníkov. Medzi najsledovanejšie seriály v 70. rokoch patrila „Žena za pultom“, v ktorej hrala hlavnú úlohu Jiřina Švorcová, ktorá sa narodila pred 90 rokmi, 25. mája 1928. Po absolvovaní pražskej DAMU sa na celé štyri desaťročia upísala Divadlu na Vinohradoch. Kritika najvyššie hodnotila jej postavy v hrách Pavla Kohouta Dobrá [...]

Osud ho zahnal až na „koniec sveta“

22.05.2018

„Osud si ma vybral, aby ma dobre popreháňal“, vyjadril sa Martin Kukučín s jeho príznačným humorom. Väčšinu života prežil v cudzine, no stal sa spisovateľom slovenským. Zomrel pred 90 rokmi, 21. mája 1928, v chorvátskom Pakraci. Oravská dedina Jasenová pod majestátnym Chočom sa môže pochváliť významnými rodákmi. V predošlom blogu som spomenul herca [...]

„Divný Janko“ 20. storočia

21.05.2018

„Borodáč nás učil po javisku chodiť, Jamnický tancovať,“ napísal vo svojich memoároch herec František Zvarík. Herec, režisér, scenárista a pedagóg Ján Jamnický sa narodil pred 110 rokmi, 20. mája 1908. Ján Jamnický pochádzal z rodiny evanjelického farára z oravskej dediny Jasenová, situovanej pod majestátnym Chočom. Nemohol si nevšímať malebnú prírodu [...]

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

archeológovia, Kremnička, Banská Bystrica

Unikát na Slovensku aj v okolitých štátoch: Miesto brutálnych popráv skúmajú archeológovia

20.04.2024 07:00

V lokalite krvavého masakru ide o novátorský počin slovenskej archeológie. V banskobystrickej časti Kremnička odštartovali výskum na mieste masových popráv.

blinken

Vojaci USA odchádzajú z Nigeru. Krajina sa zbližuje s Ruskom

20.04.2024 06:07

Spojené štáty v piatok súhlasili so stiahnutím svojich viac ako 1000 vojakov z Nigeru a ukončením svojej prítomnosti v tejto krajine.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 114
Celková čítanosť: 494803x
Priemerná čítanosť článkov: 4340x

Autor blogu

Kategórie